Programmaverantwoording

Programmaplan

2.1.5.2 Wat hebben we gedaan?

De opgaven en strategische doelen van het programma Zorg zijn ondergebracht in een viertal programmalijnen: integrale preventie, intensiveren samenwerking ketenpartners, monitoring en sturing en lobby richting het Rijk. Binnen de programmalijnen worden verschillende projecten, activiteiten en/ of acties uitgezet die een bijdrage leveren aan de vier strategische doelen.

  1. In 2022 redden meer Almeloërs zich zonder hulp van de overheid, zo nodig met steun van naasten;
  • Uitvoeren preventieagenda
  • Gecombineerde leefstijl Interventie (GLI)
  • Project wonen en zorg senioren
  • Coalitie tegen eenzaamheid

Uitvoering 2021:

  • Eind 2021 is de Preventieagenda 1.0 vastgesteld, waarin Avedan, Sportbedrijf Almelo en wij samenwerken aan preventie. Vanuit de gedachte dat dit een eerste versie is, die later vervangen zal worden door een nieuwere versie, die rijker zal zijn wat betreft de inhoud en die door meer partijen onderschreven wordt. Vanuit de preventieagenda 1.0 zijn ook de leefstijlmakelaar en het project Vechtscheidingen gestart.
  • Almelo doet sinds het najaar 2021 mee met Jongeren op Gezond Gewicht (JOGG). JOGG is onderdeel van een regionale en landelijke aanpak. Voor Almelo hebben we een lokale JOGG-coördinator benoemd bij het Sportbedrijf Almelo. JOGG gaat uit van de communityaanpak: de leefomgeving, de sociale omgeving en de leef- en eetgewoontes binnen het gezin moeten allen samenwerken om jongeren te helpen en te motiveren om gezond te leven. Daarbij is gezond eten en bewegen van belang, maar het gaat ook om zelfvertrouwen en voldoende rust.
  • Samen met Menzis, huisartsen en Sportbedrijf hebben we een Gecombineerde Leefstijl Interventie voor mensen met een laag inkomen in uitvoering.
  • We zijn in september, op de seniorenmarkt van de COSBO, gestart met een campagne "Tijd gaat snel". Daarmee wille n we oudere inwoners van Almelo bewust maken van hun toekomstige woon- en zorgbehoefte en hen beter voorbereiden zodat zij in de toekomst zo veilig en zo zelfstandig mogelijk kunnen blijven wonen. Om senioren langer veilig en zo zelfstandig mogelijk te kunnen laten wonen, kan de inzet van (zorg)technologie ook een oplossing zijn. We zijn een verkenning gestart om de mogelijkheden die dit biedt te onderzoeken. Verder loopt in de Schelfhorst de pilot "Top fit citizen science". Deze pilot is gefinancierd door de GGD en wordt uitgevoerd door de UT en de Stichting Lang zult u wonen. In deze pilot wordt met bewoners gekeken hoe zij lang en plezierig thuis kunnen blijven wonen. In Almelo loopt verder ook een pilotproject valpreventie, dit in samenwerking met Menzis en Regio Twente.
  • Op diverse plekken en manieren heeft de coalitie "Kom Erbij Almelo" aandacht gevraagd voor en activiteiten ontwikkeld tegen eenzaamheid. Via brede ontmoetingsdagen, een wandeling en een kerstattentie met een persoonlijke kerstkaart erin. Daarnaast wordt gewerkt aan het inrichten van een Signaalpunt eenzaamheid.
  • Almelo doet mee aan een landelijke pilot om de bestaande mantelzorgregelingen beter bekend te maken onder mantelzorgers en heeft hiervoor eind 2021 een budget van het rijk ontvangen. Met dit budget zal De Klup/ Mantelzorg Almelo in 2022 een plan uitvoeren. Doelen zijn
  • Het in kaart brengen van bestaande (landelijke, regionale en lokale) mantelzorgregelingen;
  • H et inventariseren van knelpunten bij mantelzorgers bij het gebruik (kunnen) maken van die regelingen);
  • Het in kaart brengen van rollen en verantwoordelijkheden van partners in het netwerk;
  • Het vinden van oplossingen in samenwerking met het netwerk;   
  • Samen met BMC werken we er in het project Sociale Basis op Orde aan om, in nauwe samenwerking met de wijkregisseurs en wijkteams, de inwoners en partners in de wijken te verbinden aan de wijkopgaven. Als pilotwijken zijn de Riet en Kerkelanden uitgekozen. Met de wijkregisseurs is de opgave in de pilots bepaald: het bieden van kansen aan jongeren om zichzelf en hun talenten te ontwikkelen.
  • In 2021 hebben we een Aanvalsplan laaggeletterdheid opgesteld, dat eind 2021 is vastgesteld. Door de integrale aanpak van laaggeletterdheid worden inwoners met te weinig taal-, reken- of digitale vaardigheden beter in staat gesteld om zelfstandig te functioneren in de samenleving. In 2022 zorgen we ervoor dat het plan uitgevoerd wordt en dat de aanpak van laaggeletterdheid vanaf 2023 is ingebed in de organisatie.
  • Eind 2021 zijn wij gestart met een pilot powerful ageing. Hierbij wordt getraind op het versterken van (de explosieve spierkracht van) het lichaam. Dit levert naar verwachting een positieve bijdrage aan de zelfredzaamheid, gezondheid en kwaliteit van leven van onze oudere inwoners.
  1. In 2022 ontwikkelen 0- tot 23-jarige Almeloërs hun talenten beter op (voor)scholen;
  • Project vroegtijdige schoolverlaters/Twentse belofte
  • Uitvoeren van het project Het Jonge Kind inclusief Kansrijke Start
  • Schoolgericht maatschappelijk werk
  • Praktijkondersteuners huisartsen (POH)

Uitvoering 2021:

  • In schooljaar 2020-2021 is er een start gemaakt met de nieuwe Twentse Belofte voor een uitvoeringsperiode van 4 jaar. Het betreft een regionale aanpak vanuit de 14 Twentse gemeenten i.s.m. o.a. onderwijsinstellingen en het RMC. De Twentse Belofte bestaat uit 5 speerpunten c.q. beloften waar alle betrokken partijen zich aan gecommitteerd hebben:
  1. Jongeren die de overstap maken naar een nieuwe school zijn goed voorbereid en op de nieuwe school komt de (extra) ondersteuning direct op gang.
  2. Jongeren met een hogere kans op schooluitval worden op school extra ondersteund om zich te ontwikkelen en een startkwalificatie te halen.
  3. Jongeren die zonder startkwalificatie van school gaan worden persoonlijk begeleid naar een passende vervolgstap.
  4. Werkende jongeren die ondersteuning nodig hebben worden goed begeleid zodat ze aan het werk blijven en daarnaast ook blijven leren.
  5. Jongeren die niet op school zitten of aan het werk zijn worden benaderd en begeleid zodat ze terug naar school kunnen, aan het werk of allebei.
  • Ook in de tweede helft van 2021 hebben we last gehad van corona. Door de weer stijgende besmettingen -ook onder kinderen- moesten de scholen vaak klassen sluiten en zowel fysiek als digitaal onderwijs geven. Door Corona zijn de achterstanden bij kinderen, die al een onderwijsachterstand hebben, nog meer toegenomen. Het onderwijs heeft hiertoe extra middelen van het Rijk gekregen en zet deze in op een extra aanbod onder schooltijd. Ook de gemeente heeft extra middelen gekregen om deze achterstanden te verminderen. Het onderwijs en de gemeente hebben hierin de afstemming gezocht om hun beide aanpakken op elkaar te laten aansluiten. Uitgangspunt van de aanpak is dat er extra inzet komt voor het aanpakken van leerachterstanden, de sociaal emotionele ontwikkeling van kinderen en voor mentale en fysieke gezondheid van jongeren. Met ons geld vanuit het Nationaal Programma Onderwijs (NPO) worden onder meer extra schoolmaatschappelijk werkers ingezet, op 3 vmbo-locaties starten pubercoachtrajecten en er komen speciale projecten om de gezondheid van kinderen te bevorderen. In totaal gaat het om ruim 1,6 miljoen euro tot 2025.
  • Via Avedan zetten we schoolmaatschappelijk werk in. Zij voeren op de basisscholen en voortgezet onderwijs scholen gesprekken met kinderen en jongeren, geven trainingen Gelukskoffer, haken waar nodig netwerkpartners aan. Alles gericht op het vergroten van het zelfvertrouwen van de jeugdige, het vergroten van inzicht in en het versterken van het zelfoplossend vermogen.
  • Als er sprake is van een taalachterstand krijgen peuters een indicatie van de jeugdverpleegkundige voor een VVE-aanbod van 16 uur per week. Elke drie maanden is er afstemming tussen de JGZ, kinderopvang en gemeente over het non-bereik van doelgroeppeuters. In de tweede helft van 2021 heeft de JGZ alle ouders van doelgroeppeuters die niet bij een peuteropvang zijn aangemeld, gebeld met de vraag waarom hun kind geen gebruik maakt van de peuteropvang. Hiervoor werden verschillende redenen genoemd, zoals corona of de wens van de ouders dat hun kind pas later start, bijv. op 3 jarige leeftijd. In een aantal gevallen gaat het kind wel naar kinderopvang/gastouder maar niet naar een VVE locatie, bijv. omdat ouders niet willen dat het kind een VVE-label heeft of omdat het kind al in een kinderopvang zat waar geen VVE wordt geboden. Door de belronde is het non-bereik overigens wel afgenomen.
  • We hebben ons als gemeente aangesloten bij de Gelijke Kansen Alliantie. Via de subsidie van de Gelijke Kansen Alliantie worden drie nieuwe bibliotheken op schoollocaties gerealiseerd bij SBO De Welle, De Kubus en De Wereldboom. Daarnaast is een inhoudelijk programma uitgekozen om de leesmotivatie onder de groepen 4, 5, 6 en 7 te verbeteren. Een proef om de boeken van de bieb op school uit te lenen naar huis wordt gestart in de voorjaarsvakantie op de St. Egbertus.
  • Eind 2021 is van de mogelijkheid gebruik gemaakt om extra subsidie bij de Gelijke Kansen Alliantie aan te vragen. Met deze subsidie gaat basisschool Step! gezamenlijk met de gemeente aan de slag om invulling te geven aan een rijke schooldag.
  • In 2021 hebben we de activiteiten van het project Kansrijke Start en het project Het Jonge Moederwerk doorgezet . Eind 2021 waren er in totaal 207 jonge moeders in begeleiding, waarvan 50 nieuwe aanmeldingen in 2021. De aanmeldingen gaan via het wijkteam en via verloskundigen. De top 3 in de hulpvragen is gezondheid, sociaal functioneren en praktisch functioneren.
  • Vanaf 29 april is het programma Nu Niet Zwanger actief in gemeenten Enschede, Hengelo en Almelo. De drie steden werken samen met GGD Twente. Landelijk doen 141 gemeenten mee aan het programma. Almelo, Enschede en Hengelo startten als eerste gemeenten in de regio Twente. Ondertussen zijn in 2021 in Almelo 8 aandachtsfunctionarissen geschoold. Bij het Jeugd Maatschappelijk Werk is het Nu Niet Zwanger gesprek vast onderdeel van de begeleiding. Ambiq en Aveleijn zijn al aangehaakt. Medewerkers van Tactus gaan begin 2022 de scholing volgen.
  • Op verzoek van de huisartsen en de POH-ers hebben we ervoor gekozen om vaste POH-ers te koppelen aan de huisartsen.Deze continuïteit zorgt ervoor dat we goed kunnen aansluiten op de huisartsenpraktijken en de hulpvragen die daar liggen. Zodat we hulpvragen preventiever kunnen oppakken en daar waar mogelijk, inzet van zwaardere zorg voorkomen. In 2022 evalueren we de inzet van de POH-ers.
  • Samen met de gemeenten Hengelo en Enschede nemen we deel aan een lobby-cursus, waarin we voor diverse thema's werken aan een gezamenlijk lobbydossier. Voor het sociaal domein zetten we in op een samenwerking met schoolbesturen om het jonge kind centraal te zetten en samen te komen tot een rijke school/ leeromgeving.
  1. In 2022 komt de gemeente Almelo beter uit met de Rijksmiddelen voor WMO en Jeugd;
  • Rijksmiddelen en het verdeelmodel
  • regionale samenwerking
  • taakstellingen
  • lobby
  • verscherpen toezicht en handhaving
  • wasdienst
  • landelijke ontwikkelingen Beschermd Wonen en Jeugdwet

Uitvoering 2021

  • De herijking van het gemeentefonds is uitgesteld tot 1 januari 2023. We verwachten dat in de meicirculaire 2022 van het gemeentefonds de effecten van het nieuwe verdeelmodel worden gepubliceerd.

In 2021 heeft de Commissie van Wijzen geoordeeld dat gemeenten onvoldoende middelen van het Rijk ontvangen om de Jeugdhulp uit te kunnen voeren. Dit heeft ertoe geleid dat landelijk 1,3 miljard euro aanvullend beschikbaar is gekomen in het gemeentefonds. Daartegenover staat wel de inspanning om de zorg te hervormen en te besparen op de zorguitgaven. We zien wel dat het kabinet in het regeerakkoord weer besparingen inboekt voordat ze zijn gerealiseerd.

  • Want in het nieuwe coalitieakkoord is een teleurstellend element opgenomen dat haaks staat op onze eerdere lobby-inzet, en wel een bezuiniging oplopend tot 500 miljoen euro op de jeugdzorg.

In reactie hierop heeft de G40 een brief gestuurd aan de fractievoorzitters en de woordvoerders Jeugd in de Tweede Kamer, waarin aangegeven is dat we dit als een klap in het gezicht van medeoverheden ervaren. Dit omdat we afspraken met elkaar hebben gemaakt, de uitkomst van de arbitrage onverkort geldt en het dan niet past om daar eenzijdig extra eisen aan toe te voegen dan wel financieel sterk in te grijpen op de gemaakte afspraken.

Daarnaast hebben de wethouders Jeugdzorg van Hengelo, Enschede en Almelo gezamenlijk ook nog een mail gestuurd aan de woordvoerders van de politieke partijen ter voorbereiding op het debat in de Tweede Kamer, met eenzelfde strekking.
Recentelijk heeft de Eerste Kamer hierop een motie aangenomen die de regering verzoekt het overleg met de gemeenten om tot een gewenste hervorming van het stelsel van jeugdzorg  te herstellen, zonder dat dit belast wordt met de bezuinigingen uit het coalitieakkoord, maar gebaseerd op alle conclusies en aanbevelingen van de Commissie van Wijzen.

  • Verder zijn de bovengenoemde projecten, naast dat we ze inzetten voor de eerste 2 doelen, ook zo vorm gegeven dat we op termijn een duurzaam en kwalitatief hoogwaardige (sociale) infrastructuur en voorzieningenniveau in stand kunnen houden voor kwetsbare inwoners die ondersteuning nodig hebben. Om dat te kunnen realiseren werken we verantwoord toe naar een beperking van het beroep op voorzieningen in het sociaal domein zodat zorg, ondersteuning en participatie uiteindelijk kunnen worden bekostigd vanuit de middelen die we daarvoor van het Rijk ontvangen.
  • In 2021 is er binnen de integrale regionale samenwerking ingezet op de thema’s jeugdhulp, schuldenaanpak en armoede, ouderenzorg, zorg voor psychisch kwetsbaren en preventie en op de dwarsverbanden aanpak multi probleemgezinnen, gedeeld beeld van de regio, gemeentepolis voor minima en arbeidsmarktproblematiek. Veel projecten zijn succesvol afgerond of lopen volgens planning. Een paar thema’s zijn nog niet succesvol uitgewerkt , zoals m.b.t. het wegwerken van wachtlijsten GGZ, het werken aan een dementievriendelijke samenleving en het voorkomen van alcoholproblematiek. De samenwerking is geëvalueerd en in december 2021 hebben alle partners (14 Twentse gemeenten, Menzis , GGD en Provincie Overijssel) besloten tot voortzetting van de samenwerking voor de komende 5 jaar. In december is door B&W ingestemd met een Framework integrale samenwerkingsagenda Twente 2022-2027. In 2022 wordt die samenwerkingsagenda opnieuw inhoudelijk geladen. De samenwerkingsagenda wordt met externe financiering gerealiseerd. Wij streven binnen deze samenwerkingsagenda steeds naar kostenbesparing voor ons als gemeente door samen in te zetten op preventie en op efficiënte inzet en afstemming op de ZVW en WLZ.

Op grond van de VNG resolutie van juni 2020 met betrekking tot de invulling van de Norm voor Opdrachtgeverschap (NvO) moeten gemeenten en relevante betrokkenen een regiovisie voor Jeugdhulp opstellen. In 2021 hebben de 14 Twentse gemeenten samen deze Regiovisie Jeugdhulp Twente opgesteld. Het vaststellingstraject door de afzonderlijke Raden vindt plaats in 2022. De Regiovisie Jeugdhulp Twente geeft duidelijkheid over de samenwerking tussen deze gemeenten op het gebied van de jeugdhulp.

  • Om beter uit te komen met de Rijksmiddelen zijn voor WMO en Jeugd maatregelenplannen opgesteld. In 2021 hebben we daar uitvoering aan gegeven.
  • Almelo voert de lobby in samenspraak met onze regio, met de VNG en de G40. Almelo streeft met de lobby niet alleen naar een betere lokale financiële situatie maar ook naar meer inzet op integrale preventie en bestaanszekerheid voor kwetsbaren om de (stijgende) zorgvraag te reduceren. De inzet van Almelo op de financiële kant is gericht op verhogen van de budgetten, een beter verdeelmodel gemeentefonds, minder schommelingen in het gemeentefonds en terughoudendheid voor het Rijk t.a.v. eenzijdige wetswijzigingen met financiële gevolgen. Daarnaast volgen de gemeenten Enschede, Hengelo en Almelo een gezamenlijke lobby-cursus, waarin voor verschillende onderwerpen, waaronder het Sociaal Domein, gewerkt wordt aan een Lobby dossier.
  • De nadruk qua toezicht en handhaving op de speerpunten rechtmatigheid van de zorgmiddelen, vermeende zelfverrijking door zorgaanbieders, preventief onderzoek bij inkoop en nieuwe aanbieders en toezicht naar aanleiding van signalen over het leveren van geen of onvoldoende kwalitatief goede zorg, heeft in het volgende geresulteerd:
    • Voor Beschermd Wonen zijn 12 aanbieders bezocht; hierbij is 7 x een hersteltraject aangeboden en 1 x is een subsidie relatie ontbonden;
    • In 2020 heeft het college besloten om, als eerste gemeente in Nederland, bij wijze van pilot de Wet Bibob toe te passen in het sociaal domein, en meer specifiek op subsidieaanvragen beschermd wonen. in 2021 zijn alle18 aanbieders die een subsidie beschermd wonen hebben aangevraagd dan ook zijn onderworpen aan een Bibob-onderzoek, waarbij de integriteit van de zorgbestuurders centraal stond. 4 aanbieders zijn nader onderzocht, waarvan 2 aanbieders een subsidie hebben gekregen, 1 aanbieder een subsidie onder stringente voorwaarden en voor 1 aanbieder heeft het onderzoek ertoe geleid dat we de aanvraag buiten behandeling hebben gelaten. De resultaten van de pilot geven aanleiding om de Wet Bibob breder binnen het sociaal domein in te zetten. De komende tijd onderzoeken wij waar binnen het sociale domein de Wet Bibob verder wordt toegepast, en wij zullen dit borgen in een nieuw inkoopbestek.
    • Calamiteitenonderzoek: Er zijn 3 meldingen onderzocht, waarvan 1x een hersteltraject is aangeboden;
    • Voor de dagbesteding locaties zijn 15 locaties bezocht. De bevindingen zijn gerapporteerd en in overeenstemming gebracht met de regelgeving in de verordening;
    • Fraudeonderzoeken: We hebben 5 lopende procedures bij rechtbanken en/of de Centrale raad van Beroep. Met 1 aanbieder is een vaststellingsovereenkomst gesloten. Dit is inmiddels betaald. Bij 1 procedure heeft het gerechtshof bepaald dat alsnog door het openbaar Ministerie moet worden overgegaan tot vervolging.
    • In het kader van bestrijding van ondermijning in de zorg hebben we meegedaan aan het bezoeken van instellingen tijdens de regionaal ingestelde actieweek. We hebben hierbij samengewerkt met o.a. de politie en het RIEC.
    • Daarnaast zijn een aantal onderzoeken naar rechtmatige verstrekking zorgmiddelen in gang gezet, waarvan de uitkomst nog niet bekend is. De afdoening daarvan is in 2022.
    • De 14 Twentse gemeenten hebben in 2021 een versterkte aanpak op zorgfraude uitgewerkt, waarin samengewerkt zal worden aan de thema’s inkoop, Pgb, regionaal toezicht en handhaving, toegang tot zorg, informatiedeling en communicatie. Op 8 maart 2022 hebben alle 14 Twentse gemeenten ingestemd met de uitvoering van de versterkte aanpak voor 2022 tot en met 2024. Daarnaast is er door de 14 Twentse gemeenten samen met regio Hart van Brabant gewerkt aan een landelijke proeftuin en zijn daar bij het Rijk de benodigde financiën voor aangevraagd. Zodra er een akkoord is in 2022, zullen de thema’s Bibob toetsing in de inkoop, informatiedeling en samen leren met de goede zorgaanbieders als proeftuin van start gaan voor de periode 2022 tot en met 2024.
  • Voor wassen en strijken hebben we een algemene voorziening opgericht. Deze wasdienst Almelo is draaiende. Alle inwoners met een indicatie voor wasmodules zijn gesproken, iedereen is nu over of heeft zelf een oplossing gevonden.
  • Per 1 januari 2021 is de Wet Langdurige Zorg (WLZ) opengesteld voor cliënten met psychische problematiek. Daarnaast is h et Rijk per 1 januari 2022 een traject gestart om de verantwoordelijkheid voor Beschermd Wonen naar alle gemeenten afzonderlijk door te decentraliseren. Ter vervanging van de landelijke bestuurlijke afspraken heeft de VNG de Norm voor Opdrachtgeverschap Beschermd Wonen en Maatschappelijke Opvang (NvO BW/MO) vastgesteld. Hierin is geregeld dat er een vorm van regionale samenwerking voor BW moet blijven. Omdat de bestuurlijke afspraken over BW dus vervangen zijn door de NvO BW/MO, moeten wij de regionale samenwerking met ingang van1 januari 2022 regelen volgens die NvO. De 6 samenwerkende gemeenten hebben begin 2021 besloten om te willen blijven samenwerken.En in 2021 intensief overlegd over de afspraken waarbinnen ze dat willen doen. Daar is een raadsvoorstel voor uitgewerkt, dat voorjaar 2022 in de Raad behandeld is. Hierbij hebben de 6 samenwerkende gemeenten er nadrukkelijk voor gekozen om de vernieuwde samenwerkingsafspraken zo licht mogelijk te houden. Dus wél goede informatie-uitwisseling en samenwerking tussen de 6 gemeenten, maar geen bureaucratische organisatie opbouwen.
  1. In 2022 krijgen Almeloërs die hierop zijn aangewezen meer doeltreffende zorg en steun die aansluit bij hun behoeften.
  • Pilots algemeen voorliggende voorziening WMO en Jeugd (2020)
  • Dagbehandeling Jeugd
  • Onderwijs Jeugd arrangement
  • Integrale ketenaanpak Maatschappelijke opvang
  • Doorbraakmethode/MPG aanpak
  • Persoonlijke netwerkcoach
  • Project Gecertificeerde instellingen en digitale verwijsindex
  • Doorlopende lijn van zorg naar werk
  • Zorg en veiligheid

Uitvoering in 2021:

  • Wij hebben in 2021 via Avedan in 6 wijken van Almelo in totaal 26 dagdelen per week wijkhuiskamers aangeboden voor alle inwoners van Almelo. In de wijkkamers wordt een breed scala aan activiteiten aangeboden, in nauwe samenspraak met de deelnemers. De aantallen deelnemers per dagdeel waren in 2021 wel lager dan voor corona. Met de mensen die niet durfden te komen is telefonisch of per app contact gehouden of ging een vrijwilliger langs. Voor met name mensen met een aflopende indicatie dagbesteding (OMD1) zijn de wijkkamers een goed alternatief. Samen met Avedan bekijken we de mogelijkheden om de wijkkamers uit te breiden.
  • De ombouw van de dagbehandeling Jeugd betrof een maatregel die we specifiek op één school wilden uitvoeren, de Rietpluim. Daar zit een dagbehandelingsgroep. Het idee was om te kijken of dat samengevoegd kon worden met de reguliere kinderdagopvang, vanuit de gedachte dat een behandeling tussen kinderen zonder een rugzakje een positief effect kan hebben. Nadat uit een eerste inventarisatie is gebleken dat dit financieel lastig wordt en het financiële effect als heel laag wordt ingeschat, hebben we besloten dit project op dit moment niet op te pakken en onze prioriteiten elders te leggen.
  • Op zorgintensieve scholen wordt het onderwijs aan leerlingen mede mogelijk gemaakt door aanvullende/ondersteunende jeugdhulp. De jeugdigen met een jeugdwet indicatie en hun ouders ervaren echter regelmatig dat de ondersteuning op school en thuis niet met elkaar matcht. Dit kan verschillende redenen hebben, waaronder de methode, het product, de afstemming, het proces, de inzet van de betrokkenen of de hulpverlener. Ook zijn relatief vaak nieuwe indicaties nodig. Daarnaast moeten continu nieuwe afspraken gemaakt worden met de verschillende betrokkenen. Er gaat veel energie verloren in het elkaar leren kennen in plaats van in het bieden van goede ondersteuning. Voor de basisscholen de Rietpluim en de Dr. Herderscheeschool werken we daarom aan pilots waarin we overgaan van individuele bekostiging van jeugdhulp in het onderwijs naar groepsgerichte financiering, ofwel een collectief arrangement. Dit doen we uiteraard samen met de scholen, de uitvoerende partners (De Twentse Zorgcentra en Jarabee) en de andere gemeenten waar kinderen wonen die op deze scholen zitten. We koersen erop om met ingang van schooljaar 2022-2023 te starten.
  • We werken aan een BSO Plus, waarbij het Plusdeel bestaat uit kleinere en prikkelarme groepen met passende begeleiding.
  • Met de integrale ketenaanpak Maatschappelijke Opvang gaan we op termijn zorgen dat de problematiek rond dak- en thuisloosheid vermindert. In november 2020 is de eerste fase afgerond met een congres. De tweede fase eindigt 1 juni 2022. Er zijn zeven interventies opgeleverd die ingezet kunnen worden ter voorkoming van de instroom, verbetering van de doorstroom en ter bevordering van de uitstroom in de maatschappelijke opvang voor dak- en thuislozen. Deze interventies zijn gedeeld met de gemeente Almelo en de regiogemeenten. Afhankelijk van elke lokale situatie kunnen deze regionaal of lokaal ingezet worden. Tevens is een set indicatoren geformuleerd waarmee de druk op de maatschappelijke opvang gemonitord kan worden. Deze indicatoren zijn enerzijds opgesteld op basis van de lokale (Almelose) vraag en anderzijds afgestemd met de landelijke uitvraag (KPMG monitor).

Daarnaast is in Twents verband (samenwerking met centrumgemeente Enschede) het Transferpunt Wonen ingericht. Dit is een pilot van 1 november 2021 tot 1 juni 2022 en beoogt succesvolle uitstroom uit de maatschappelijke opvang naar woonruimte van Twentse woningcorporaties.
Zowel in Enschede als in Almelo is de preventiescan (Preventie Alliantie) uitgevoerd. Deze geeft input voor focus en te ontwikkelen beleid voor centrumgemeenten en regiogemeenten.
De MO ontwikkelt door richting ‘Herstel begint met een huis’. Enschede en Hengelo kennen al woon-units in de MO. In Almelo is dit proces gestart samen met Beter Wonen. Daarnaast zal lokaal (in samenspraak met de regiogemeenten) een diversiteit aan BW vormen ontwikkeld moeten worden met een goede achtervang regeling (time-out plekken oid).

  • Na bijna 3 jaar gewerkt te hebben met de Doorbraakmethode binnen het sociaal domein kunnen we concluderen dat de aanpak werkt. Enerzijds is het doel om 4,5 miljoen euro te dempen op de uitgaven in het sociaal domein, met minder casussen dan verwacht al bijna behaald. Anderzijds zien we dat er sneller perspectief is voor de betrokken inwoners én kunnen onze professionals onderbouwd en regelarm maatwerk leveren. Doen wat nodig is, met de gemeentelijke portemonnee in het achterhoofd. Almelo wordt landelijk gezien als één van de voorlopers op dit gebied.
  • De in 2020 ontwikkelde persoonlijke netwerkcoach is in 2021 als een reguliere algemene voorziening ingezet. Dit doen we via Avedan, die geschoolde vrijwillige coaches in contact brengt met onze inwoners die behoefte hebben aan hulp om zelfstandig en gezond te leven. Halverwege 2021 liepen er 30 trajecten, waarvan 19 nieuwe trajecten waren. Uit de evaluatie van 11 afgesloten trajecten bleek dat de deelnemers aangaven dat de kwaliteit van hun leven van een 5,2 naar een 8 is gegaan, ze beter weten wat ze wel en niet kunn en doen, ze vaker deelnemen aan activiteiten buiten de deur. Sommige deelnemers zijn met een cursus gestart of hebben werk gevonden. Bij de meeste deelnemers hoeven we aansluitend geen indicatie af te geven, zijn de deelnemers geholpen via deze algemene voorziening.
  • In 2021 hebben we het project gecertificeerde Instellingen als project afgerond en zetten we dit voorlopig regulier voort. In dit project hebben we samen met de gecertificeerde instellingen een werkwijze ontwikkeld waarin we samen komen tot een passend advies voor de zorgvrager. Hierbij worden meer dan voorheen de mogelijkheden van algemene of voorliggende voorzieningen mede afgewogen als oplossing. De samenwerking met de huisartsen is het afgelopen jaar sterk geïntensiveerd. Eén van de onderwerpen die we bespreken zijn de verwijzingen door de huisartsen.
  • De opzet van de pilot "Van Zorg naar Werk" is om samen met onderwijsinstellingen, werkgevers en zorgpartijen een ontwikkeltraject op te zetten voor jongeren met extra ondersteuningsbehoefte die binnen de bestaande (onderwijs)structur en vastlopen. Vaak verzanden deze jongeren in dure maatwerkvoorzieningen (dagbesteding) die niet op ontwikkeling gericht zijn, waarbij een uitkering haast automatisch het gevolg is. Door dagbesteding te combineren binnen een werkomgeving, gecombineerd met zowel specialistische begeleiding op de werkvloer als onderwijsondersteuning, snijdt het mes aan meerdere kanten. Dit geldt zowel voor de maximale doorontwikkeling van de jongere als de bijkomende besparing op Jeugdwet /WMO en onnodige uitkeringslast. Vanwege meerdere factoren zijn wij niet in staat geweest om in de volledige beoogde omvang (20 tot 30 jongeren) te kunnen starten. Door corona waren er onvoldoende plekken beschikbaar bij werkgevers en daarnaast heeft een intern veranderingsproces ertoe geleid dat de pilot tijdelijk on hold is gezet. Om alvast wel te kunnen toetsen of met onze werkwijze ook de beoogde doelstellingen kunnen worden behaald (jongere maximaal doorontwikkelen en besparing kosten dagbesteding Jeugdwet / WMO en uitkeringslast), zijn wij eind september 2020 gestart met de inzet van één jaarplek bij Invia voor twee jongeren. Het gaat om 1 jongere vanuit VSO Veenlanden en 1 vanuit PRO Erasmus, beiden zeer problematische achtergrond en een intensieve begeleidingsbehoefte (1op 1). Per respectievelijk 1 februari 2022 en 1 maart 2022, zijn beide jongeren uitgestroomd naar betaald werk waarmee voor deze jongeren al de beoogde doelstellingen zijn behaald. Dit zou zonder deze interventie niet zijn gelukt. Een 100% score zal zeker niet altijd de uitkomst zijn, maar deze start is wel heel hoopgevend. Het doel is nu om deze aanpak uiterlijk per 1 april weer te hervatten en verder te verbreden.
  • Om de verbinding te versterken tussen het sociale domein en het veiligheidsdomein is een plan van aanpak Zorg en Veiligheid opgesteld. De aanpak richt zich met name op het oplossen van knelpunten op het gebied van complexe sociale casuïstiek op het snijvlak Zorg en Veiligheid, waarbij de samenwerking tussen zorg- en veiligheidspartners noodzakelijk is. Onderdeel is de implementatie van het AVE-model (aanpak-voorkomen-escalatie), dat meer duidelijkheid geeft over de criteria voor op- en afschaling bij het tegengaan van sociale problematiek.
Deze pagina is gebouwd op 07/26/2022 10:34:04 met de export van 07/26/2022 10:19:38