Programmaverantwoording

Programmaplan

2.1.1.1 Wat hebben we bereikt?

Doel: In 2022 recreëren en winkelen meer inwoners en bezoekers in de binnenstad van Almelo.

  • Groei van het aantal bezoekers per week van het centrum met 7.000 ten opzichte van 2018 (80.000)

Bereikte resultaten in 2021:
In 2021 is er sprake van een lichte toename van het aantal weekbezoekers aan de binnenstad. Na een diep dal door corona in 2020 (41.000 weekbezoekers) is het bezoek aan de binnenstad in 2021 weer licht toegenomen naar 57.800.

Doel: In 2022 staan minder winkels en panden leeg in de binnenstad van Almelo

  • 0 m 2 winkelvloeroppervlak staat leeg in het nieuwe kernwinkelgebied van de binnenstad (2018: 2.900 m 2 )
  • Maximaal 6.000 m 2 winkelvloeroppervlak staat leeg in de stadskwartieren en transformatiemilieus (2018: 12.160 m 2 )

Bereikte resultaten in 2021:
In 2021 staat in het kernwinkelgebied 2.100 m2 winkelvloeroppervlak leeg. Dit is een lichte daling van 100 m2 ten opzichte van vorig jaar. De leegstand in het overige deel van de binnenstad is het afgelopen jaar met ruim 2.000 m2 afgenomen tot ongeveer 7.189 m2.Hierbij moet opgemerkt worden dat het Havenblok à 2.790 m2 winkelvloeroppervlak (2018) niet meegerekend wordt, omdat het gebied deel uitmaakt van de ontwikkelopgave Stadskade en daarom niet heringevuld wordt voor nu. Ondanks langdurige sluitingen en lage bezoekersaantallen is de leegstand sinds 2018 afgenomen.

Doel: In 2022 kent de binnenstad betere activiteiten op het gebied van cultuur, vrije tijd en sport met meer maatschappelijk-economische waarde

  • Almeloërs waarderen het evenementenaanbod in de binnenstad gemiddeld met een 7,0 (2017: 6,8)
  • Almeloërs waarderen het cultuuraanbod in de binnenstad gemiddeld met een 7,0 (2017: 6,7)

Bereikte resultaten in 2021:
Uit de binnenstadspeiling die in december 2021 is uitgevoerd, blijkt dat de waardering van het evenementenaanbod na een piek in 2019 verder is gedaald. Waar Almeloërs het evenementenaanbod in de binnenstad in 2019 nog waardeerden met een 7,1, is dit in 2021 gedaald naar een 6,3. Dezelfde trend is zichtbaar bij de waardering van het culturele aanbod. Deze is tussen 2019 en 2021 gedaald van een 6,9 naar een 6,5. Dit is niet verrassend gezien het schrale aanbod van cultuur en evenementen door de coronacrisis.

Doel: In 2022 is de binnenstad van Almelo aantrekkelijker, veiliger en gastvrijer met betere parkeermogelijkheden

  • Almeloërs waarderen de sfeer en gezelligheid in de binnenstad gemiddeld met een 6,5 (2017: 6,0)
  • Almeloërs waarderen de veiligheid in de binnenstad gemiddeld met een 7,0 (2017: 6,7)
  • Almeloërs waarderen de parkeermogelijkheden voor auto’s in de binnenstad gemiddeld met een 7,0 (2017: 6,7)
  • 60 procent van de Almeloërs vindt de term ‘gastvrij’ van toepassing op de binnenstad (2017: 48%)

Bereikte resultaten in 2021:
Uit de binnenstadspeiling die in december 2021 is uitgevoerd, blijkt dat Almeloërs de sfeer en gezelligheid in de binnenstad minder goed zijn gaan waarderen dan de vorige jaren. Dit is afgenomen van een 6,8 in 2019 en 2020 naar een 6,5 in 2021. De waardering van de veiligheid in de binnenstad is ook gedaald. Dit is gedaald van een 7,1 naar een 6,7. De waardering van de parkeervoorzieningen voor de auto is verder gedaald naar een 6,2. Ook minder mensen vinden de binnenstad dit jaar gastvrij. In 2021 vindt 56 procent van de Almeloërs de term gastvrij van toepassing op de binnenstad, ten opzichte van 60 procent vorig jaar.

Doel: In 2022 zijn er meer bedrijven in de binnenstad van Almelo gevestigd met meer omzet

  • Het aantal bedrijven in de binnenstad groeit tot 706 (2017: 672)

Bereikte resultaten in 2021:
Uit de meest recente cijfers (2020) blijkt dat er in de binnenstad 710 bedrijven gevestigd zijn. Dit betekent een toename van bijna 6 procent ten opzicht van 2019. Hiermee is de doelstelling van het programma gehaald.

Deze pagina is gebouwd op 07/26/2022 10:34:04 met de export van 07/26/2022 10:19:38