Programmaverantwoording

Programmaplan

2.1.4.2 Wat hebben we gedaan?

Aan de ambitie 'Samen maken we Almelo veiliger' wordt in 2021 onder andere op de volgende manieren een bijdrage geleverd:

  • We volgen snel en zichtbaar meldingen van overlast op.
  • We ondersteunen het verbeteren van de kwaliteit van de leefomgeving (schoon, heel en veilig).
  • We controleren gebiedsgericht of inwoners en bedrijven strafrechtelijke en bestuursrechtelijke regels naleven.
  • We lanceren een informatiecampagne hoe inwoners zelf kunnen bijdragen aan een veiliger buurt.
  • We geven voorlichting hoe inwoners zelf een buurtpreventieteam kunnen starten.
  • We stimuleren initiatieven van inwoners die hun straat, wijk of buurt veiliger willen maken.
  • We willen de eerste diagnose verbeteren over de hulp die nodig is voor kwetsbare personen.
  • We willen escalatie van overlastsituaties zoveel mogelijk voorkomen door een verbeterde samenwerking op het gebied van zorg en veiligheid.
  • We investeren in (extra) toezichthouders die meer gebied- en probleemgericht gaan werken.

Uitvoering in 2021:
Weerbaarheidsscan
In 2021 heeft het Regionaal Informatie en Expertise Centrum Oost Nederland (RIEC ON) een weerbaarheidsscan uitgevoerd. Die scan brengt de informatiepositie en het niveau van de bestuurlijke weerbaarheid van de gemeente in kaart. Naar voren is gekomen dat de gemeente hoog scoort en een voorloper is in de aanpak van ondermijnende criminaliteit. Hiermee heeft de gemeente een voorbeeldrol in de regio. Wel heeft het RIEC ON een aantal aanbevelingen gedaan over het versterken, structureren en verder optimaliseren van de gemeentelijke en maatschappelijke weerbaarheid tegen ondermijnende criminaliteit. In 2022 zal uitvoering worden gegeven aan deze aanbevelingen.

Actualisatie APV
In 2021 is de APV in zijn geheel gewijzigd. Van het onderdeel openbare orde en veiligheid is een aantal bepalingen gewijzigd en toegevoegd. Er is een vergunningplicht geïntroduceerd voor afhaal- en bezorgrestaurants. De vergunningplicht voor seksbedrijven is nader gereguleerd, ook met het oog op het wetsvoorstel Wet regulering sekswerk. Daarbij is onder andere de leeftijd van sekswerkers verhoogd van 18 naar 21 jaar en zijn nieuwe bepalingen toegevoegd over de gegevens die moeten worden aangeleverd bij een aanvraag en zijn de weigeringsgronden geüpdatet. Ook bij de openbare inrichtingen (voorheen: horecabedrijven) zijn nieuwe bepalingen toegevoegd over de gegevens die moeten worden ingediend bij een aanvraag. Verder zijn de weigeringsgronden geüpdatet. Voor coffeeshops is bepaald dat een vergunning wordt verleend (voor uitsluitend de legale horeca-activiteiten) voor maximaal vijf jaar.
Voor illegale speelgelegenheden is een specifiek sluitingsartikel toegevoegd. Voor de vergunningen voor een seksbedrijf (schaarse vergunning) en de vergunningen voor (uitsluitend) de legale horeca-activiteiten is een aanvraag- en selectieprocedurebeleid opgesteld. Daarin is vastgelegd hoe iemand in aanmerking kan komen voor een vergunning en op welke wijze bepaald wordt aan wie een vergunning wordt verleend.

Bibob
In 2021 heeft de gemeente Almelo als eerste gemeente in Nederland de Wet bevordering integriteitsbeoordeling door het openbaar bestuur (hierna: ‘Bibob’) toegepast op subsidies voor beschermd wonen. In totaal zijn 18 aanvragen voor subsidies voor beschermd wonen ingediend en getoetst. Dit heeft geresulteerd in 4 nadere Bibob-onderzoeken, waarvan één zaak voor advies is voorgelegd aan het Landelijk Bureau Bibob.

Nieuwe bestuurlijke maatregelen
In 2021 zijn in nauwe samenwerking met de politie twee nieuwe bestuurlijke maatregelen ingezet:

  • de last onder dwangsom voor drugshandel op straat (drugsdealers)
  • de last onder dwangsom voor het vervoeren van inbrekerswerktuigen.

In totaal zijn er vier lasten onder dwangsom opgelegd. Daarnaast is, in het kader van illegale prostitutie vanuit een woning, in 2021 voor het eerst een woning gesloten. Daarmee wordt beoogd de openbare orde te herstellen, rust te creëren in de buurt en de sekswerker(s) te beschermen. In 2022 wordt deze aanpak gecontinueerd en wordt er meer aandacht besteed aan de (na)zorg voor sekswerkers.

Integrale controles en bestuurlijke interventies
In 2021 vonden er verschillende integrale controles plaats. Zo startte de gemeente met de grootschalige integrale controle van garageboxen. Dit resulteerde in onder meer de vondst van voorwerpen en stoffen voor het kweken van hennep, harddrugs, wapens, vuurwerk en verborgen ruimtes. De gemeente investeerde daarnaast in de bewustwording bij eigenaren van garageboxen.
Daarnaast was er een grootschalige integrale controle gericht op illegaal gokken. Daarbij is zowel de legale sector, als de illegale sector gecontroleerd. Dit resulteerde in het sluiten van 3 gokpanden en het opleggen van een aantal lasten onder dwangsom en bestuurlijke waarschuwingen. Ook vond er in samenwerking met de gemeente Twenterand een integrale controle plaats bij diverse autobedrijven. Dit leidde tot de vondst van grote hoeveelheden illegaal vuurwerk. Ook werd uitkeringsfraude vastgesteld. Tot slot vonden er diverse horeca-controles plaats.

Integraal actieplan Jeugd en Veiligheid
In 2021 is een start gemaakt met het opstellen van een integraal actieplan voor jeugd en veiligheid. Het actieplan is gericht op het beperken van het risico dat kwetsbare jeugd afglijdt richting criminaliteit. Dit gebeurt door preventie, signalering en gerichte interventies, zowel op het gebied van zorg als straf.

Aanpak Zorg en Veiligheid
Om de verbinding te versterken tussen het sociale domein en het veiligheidsdomein is een plan van aanpak Zorg en Veiligheid opgesteld. De aanpak richt zich met name op het oplossen van knelpunten op het gebied van complexe sociale casuïstiek op het snijvlak Zorg en Veiligheid, waarbij de samenwerking tussen zorg- en veiligheidspartners noodzakelijk is. Onderdeel is de implementatie van het AVE-model (aanpak-voorkomen-escalatie), dat meer duidelijkheid geeft over de criteria voor op- en afschaling bij het tegengaan van sociale problematiek.

Inmiddels is het kenniscentrum mensenhandel Twente operationeel, zowel op beleidsniveau als op casuïstiekniveau. Om gemeenten te ondersteunen heeft het veiligheidshuis inmiddels een aantal beleidsadviseurs en procesmanagers in dienst. Ook lokaal is de aanpak mensenhandel verder doorontwikkeld. Intern is vanuit het sociale domein een aantal aandachtsfunctionarissen benoemd om signalen te onderzoeken en interventies af te stemmen. Ook zijn bestuurlijke maatregelen doorontwikkeld om effectiever te kunnen optreden tegen mensenhandel en illegale prostitutie.

Integraal Veiligheidsbeleid 2022 - 2025
In het najaar van 2021 is gestart met het opstellen van een nieuw Integraal Veiligheidsbeleid voor de jaren 2022-2025. Dit beleid is zowel intern afgestemd als met externe partners zoals politie, Openbaar Ministerie, Tactus Verslavingszorg, Dimence, Humanitas Onder Dak, Reclassering Nederland, Avedan, Halt en de woningcorporaties Sint Joseph en Beter Wonen. De 5 speerpunten in het nieuwe veiligheidsbeleid, dat de gemeenteraad in januari 2022 vaststelde, zijn:

  • Ondermijnende criminaliteit
  • Zorg en Veiligheid
  • Jeugd en Veiligheid
  • Leefbaarheid
  • Digitale Veiligheid

Pilot bodycams
Van 1 juni 2021 tot 1 december 2021 liep de pilot waarbij de uitrusting van vijf boa’s werd uitgebreid met een bodycam. Het gebruik van de bodycam heeft als doel de veiligheid en het veiligheidsgevoel van de boa’s te vergroten. Het gebruik van de bodycams is tussentijds en na afloop van de pilot geëvalueerd. De boa’s gaven aan dat een bodycam een preventief effect heeft op het gedrag van mensen. Mensen gedragen zich rustiger zodra zij een bodycam zien, wat tot een groter veiligheidsgevoel bij boa’s leidt. Gezien de positieve bevindingen uit de evaluatie is ervoor gekozen om de bodycam onderdeel te laten worden van de standaarduitrusting van alle boa’s.

Cameratoezicht
In 2021 is de aanbesteding gestart voor het uitbreiden van het huidige aantal camera’s in de binnenstad. De verwachting is dat we medio 2022 een dekkend netwerk aan cameratoezicht in de binnenstad zullen realiseren inclusief de aanlooproutes. Het doel voor cameratoezicht in Almelo is en blijft:

  • primair: handhaving van de openbare orde, inclusief het voorkomen van strafbare feiten, die invloed hebben op de orde en rust in de samenleving;
  • secundair: efficiënte inzet van politie en andere diensten (boa’s, brandweer etc.), een preventieve werking, het bevorderen van het gevoel van veiligheid.
Deze pagina is gebouwd op 07/26/2022 10:34:04 met de export van 07/26/2022 10:19:38