Basisbegroting

Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing

2.2.9.4 Financieel terugkijken

Lasten per taakveld

Begroting na wijziging

Werkelijk

Verschil

2021

2021

2021

N/V

8.1 Ruimtelijke ordening

1.719

1.713

-6

V

8.2 Grondexploitatie (niet-bedrijventerreinen)

5.341

-2.138

-7.480

V

8.3 Wonen en bouwen

4.959

3.691

-1.268

V

Bedragen x 1.000 euro

Baten per taakveld

Begroting na wijziging

Werkelijk

Verschil

2021

2021

2021

N/V

8.1 Ruimtelijke ordening

-254

-382

-128

V

8.2 Grondexploitatie (niet-bedrijventerreinen)

-5.247

-259

4.988

N

8.3 Wonen en bouwen

-5.013

-4.473

540

N

Bedragen x 1.000 euro

Saldo per taakveld

Begroting na wijziging

Werkelijk

Verschil

2021

2021

2021

N/V

8.1 Ruimtelijke ordening

1.465

1.331

-134

V

8.2 Grondexploitatie (niet-bedrijventerreinen)

94

-2.397

-2.492

V

8.3 Wonen en bouwen

-54

-782

-728

V

Bedragen x 1.000 euro

Verschillen:
In de verschillenanalyse worden alleen de verschillen tussen begroting en werkelijkheid toegelicht die niet voortkomen uit kapitaallasten en de meerjarige incidentele projecten. Zie hiervoor de toelichting onder 2.2 Basisbegroting.

8.1 Ruimtelijke ordening
Het voordeel op de baten wordt verklaard door hogere opbrengsten vanuit de leges vanwege een grote toename van initiatieven/projecten van derden waarbij een bestemmingsplanprocedure moest worden doorlopen.

8.2 Grondexploitatie (niet-bedrijventerreinen)
De grondexploitaties hebben per saldo een voordeel van 2,54 miljoen euro. Dit wordt verklaard door de mutaties in de verliesvoorzieningen en de tussentijdse winstneming in de grondexploitaties Almelo Noord Oost en Noorderes. De belangrijkste mutaties zijn een ophoging van de verliesvoorziening voor Het Weggeler met 135.000 euro en een verlaging van de verliesvoorziening Chiel Dethmerstraat met 13.000 euro. Daarnaast leidt de tussentijdse winstneming in Almelo Noord Oost tot een voordeel van 2,64 miljoen euro en in Noorderes tot een voordeel van 29.000 euro.

De overige afwijking bij zowel de baten als lasten wordt vrijwel volledig verklaard door budget neutrale verschillen in de administratieve verwerking van grondexploitaties in de begroting en de jaarverantwoording. Een uitgebreide toelichting op de grondexploitaties is te vinden in paragraaf 3.7 Grondbeleid.

8.3 Wonen en bouwen
In 2020 was het aantal aangevraagde omgevingsvergunningen ruim 35% hoger dan gepland. Deze hoeveelheid bouwplannen heeft zich in 2021 voorgezet. Daarnaast is het aantal verzoeken om vooroverleg en beoordeling van initiatieven bijna een keer zo hoog als vorig jaar. De legesopbrengsten waren ook dit jaar hoger dan begroot namelijk 449.000 euro. De totale legesopbrengsten omgevingsvergunning over geheel 2021 waren 4,071 mln euro. Vanwege het fluctuerende karakter van de legesinkomsten wordt bewust voor tijdelijke capaciteitsuitbreiding gekozen. Het werkaanbod is blijvend hoog en loopt door in 2022. Vergunningverlening is in principe een kostendekkend product. De hoogte van de leges zijn gekoppeld aan de hoogte van de bouwkosten; voor grote bouwplannen ontvangt de gemeente relatief meer leges. Daarmee is er niet een één-op-één relatie tussen workload en inkomsten. Dit kan betekenen dat er op enig moment een tekort op de uitvoering ontstaat. In 2022 denken wij echter dat de legesinkomsten toereikend zijn om de kosten te dekken. De overige verschillen op het taakveld worden vrijwel geheel verklaard door de begrotingssystematiek van meerjarige incidentele projecten.

Deze pagina is gebouwd op 07/26/2022 10:34:04 met de export van 07/26/2022 10:19:38