Basisbegroting

Sociaal domein

2.2.7.4 Financieel terugkijken

Lasten per taakveld

Begroting na wijziging

Werkelijk

Verschil

2021

2021

2021

N/V

6.1 Samenkracht en burgerparticipatie

6.687

6.460

-227

V

6.2 Wijkteams

4.502

4.502

1

N

6.3 Inkomensregelingen

58.476

54.737

-3.738

V

6.4 Begeleide participatie

12.935

13.809

874

N

6.5 Arbeidsparticipatie

4.500

4.504

4

N

6.6 Maatwerkvoorziening (WMO)

3.171

3.145

-25

V

6.71 Maatwerkdienstverlening 18+

24.101

25.697

1.597

N

6.72 Maatwerkdienstverlening 18-

27.097

28.122

1.025

N

6.81 Ge-escaleerde zorg 18+

14.313

13.494

-819

V

6.82 Ge-escaleerde zorg 18-

7.979

9.087

1.108

N

Bedragen x 1.000 euro

Baten per taakveld

Begroting na wijziging

Werkelijk

Verschil

2021

2021

2021

N/V

6.1 Samenkracht en burgerparticipatie

-79

-84

-5

V

6.2 Wijkteams

0

0

0

N

6.3 Inkomensregelingen

-49.658

-47.564

2.094

N

6.4 Begeleide participatie

0

-527

-527

V

6.5 Arbeidsparticipatie

0

-80

-80

V

6.6 Maatwerkvoorziening (WMO)

0

-24

-24

V

6.71 Maatwerkdienstverlening 18+

-949

-984

-35

V

6.72 Maatwerkdienstverlening 18-

0

38

38

N

6.81 Ge-escaleerde zorg 18+

-690

-9

681

N

6.82 Ge-escaleerde zorg 18-

-12

0

12

N

Bedragen x 1.000 euro

Saldo per taakveld

Begroting na wijziging

Werkelijk

Verschil

2021

2021

2021

N/V

6.1 Samenkracht en burgerparticipatie

6.608

6.376

-232

V

6.2 Wijkteams

4.502

4.502

1

N

6.3 Inkomensregelingen

8.818

7.174

-1.644

V

6.4 Begeleide participatie

12.935

13.282

347

N

6.5 Arbeidsparticipatie

4.500

4.424

-76

V

6.6 Maatwerkvoorziening (WMO)

3.171

3.121

-49

V

6.71 Maatwerkdienstverlening 18+

23.152

24.714

1.562

N

6.72 Maatwerkdienstverlening 18-

27.097

28.160

1.063

N

6.81 Ge-escaleerde zorg 18+

13.623

13.485

-138

V

6.82 Ge-escaleerde zorg 18-

7.968

9.087

1.119

N

Bedragen x 1.000 euro

Verschillen:
In de verschillenanalyse worden alleen de verschillen tussen begroting en werkelijkheid toegelicht die niet voortkomen uit kapitaallasten en de meerjarige incidentele projecten. Zie hiervoor de toelichting onder 2.2 Basisbegroting.

6.1 Samenkracht en burgerparticipatie
Het voordeel op de lasten van circa 230.000 euro wordt deels verklaard door de begrotingssystematiek van de meerjarige incidentele projecten. Daarnaast is op diverse budgetten een kleine onderbesteding, zoals bij vervoersbeleid, maatschappelijke ondersteuning en wijkaccommodaties.

6.3 Inkomensregelingen
De grootste oorzaak van het verschil zijn de lagere lasten op de Tijdelijke Ondersteuning Noodzakelijke Kosten (= TONK). Voor deze regeling zijn slechts een beperkt aantal aanvragen binnengekomen. Daarnaast zijn niet alle aanvragen gehonoreerd. Ook is er een voordelig saldo op de inkomensvoorziening inclusief de herwaardering van de voorziening Wet Werk en Bijstand (WWB).

Inkomensvoorziening-BUIG (Bundeling Uitkeringen Inkomensvoorziening Gemeenten)
Het voordelig saldo op de inkomensvoorziening is uitgewerkt in onderstaande tabel.

Inkomensvoorziening-BUIG

Begroting na wijziging

Werkelijk 2021

Verschil

Participatiewet/i-deel (incl. herw. vordering)

39.037

39.047

11

N

BUIG-budget

-41.448

-41.807

-360

V

Saldo BUIG (+ = tekort / - = overschot)

-2.411

-2.760

-349

V

Saldo in percentage van BUIG-budget

5,8%

6,6%

BUIG-vangnetuitkering

0

0

0

-

Besluit zelfstandigen

172

438

266

N

Subtotaal overige uitkeringen

172

438

266

N

Bedragen x 1.000 euro

Bijstand
Er heeft een lagere waardering van de bijstandsvorderingen plaatsgevonden. De bijstandsverordeningen zijn per saldo 210.000 euro lager gewaardeerd, enerzijds door een afname van de daadwerkelijke vorderingen op grond van de WWB, en anderzijds door een verlaging van de getroffen voorziening voor oninbaarheid.

Waardering vordering

2020

2021

Mutatie

Vordering WWB

-11.465

-10.251

1.214

N

Af: voorziening oninbaar

8.687

7.683

-1.004

V

Bedragen x 1.000 euro

6.4 Begeleide participatie
De bedoeling was dat Ontplooj per 1 mei 2021 operationeel zou zijn. De overgang van niet-regeling gebonden personeel is verschoven naar 1 december 2021. Als gevolg van het langere traject zijn er extra organisatiekosten gemaakt van 347.000 euro. De afwikkeling van de liquidatie van Soweco vindt plaats in 2022, waarbij een positief liquidatiesaldo wordt verwacht.

6.71 Maatwerkdienstverlening 18+
Het nadeel op de lasten van 1,60 miljoen euro, kent als voornaamste oorzaken:

  • Hogere uitgaven voor maatwerkvervoer en maatschappelijke deelname. Tijdens corona was de groepsgrootte kleiner, waardoor de frequentie groter was, hetgeen meer kosten met zich meebracht.
  • Hogere uitgaven voor huishoudelijke hulp, veroorzaakt door een toenemende vergrijzing.
  • In 2021 is de was- en strijkservice gestart. Dit heeft echter nog niet geleid tot de verwachte besparingen op huishoudelijke hulp.
  • Hogere kosten voor projecten die echter gedekt worden uit de reserve overlopende werken.

6.72 Maatwerkdienstverlening 18-
Het nadeel op het saldo van baten en lasten (1,06 miljoen euro) en valt voor het grootste deel als volgt te verklaren:

  • Hogere uitgaven voor ondersteuning zelfstandig leven. Door de voortdurende coronacrisis is de behoefte aan begeleiding toegenomen.
  • Zorgaanbieders hebben van de mogelijkheid gebruikt gemaakt om de gemaakte meerkosten in verband met de coronacrisis in rekening te brengen.
  • Hogere uitgaven voor ondersteuning maatschappelijke deelname, omdat er voor kleinere groepen dagbesteding aangeboden moest worden.

6.81 Geëscaleerde zorg 18+
Het voordeel op het saldo van baten en lasten bedraagt 138.000 euro en valt voor het grootste deel als volgt te verklaren:

  • Lagere kosten voor uitgaven PGB. Dit past in de ingezette beweging van omzetten van PGB's naar zorg in natura.
  • Lagere toerekening van overhead aan Beschermd Wonen door beperktere inzet als gevolg van overgang van cliënten naar WLZ.

Het saldo van Beschermd Wonen en Maatschappelijke Opvang wordt gestort in c.q. onttrokken aan de bestemmingsreserve voor Beschermd wonen en Maatschappelijke opvang (zie paragraaf 2.2.1 "Bestuur en ondersteuning", mutaties reserves). Dit zijn centrumgemeentetaken waarvan de resultaten gedeeld moeten worden met vijf andere gemeenten.

6.82 Geëscaleerde zorg 18-
Het nadeel op de lasten bedraagt 1,19 miljoen euro en valt voor het grootste deel als volgt te verklaren:

  • Hogere kosten voor de beschikbaarheidsvoorziening. Het merendeel van deze kosten zijn zeer beperkt beïnvloedbaar. We proberen dit te beïnvloeden door intensief overleg te hebben met de gecertificeerde instellingen.
  • De kosten van het gedwongen kader zijn voor de gemeente niet beïnvloedbaar omdat de maatregelen worden opgelegd door de Kinderrechter.
  • Hogere kosten op de jeugd dakjes gezinshuis wordt veroorzaakt door een hogere zorgzwaarte.
Deze pagina is gebouwd op 07/26/2022 10:34:04 met de export van 07/26/2022 10:19:38